5 aspektów komunikacji w kryzysie

Gdy próbujesz przetrwać kryzys, w rzeczywistości pracujesz na swoją pokryzysową przyszłość. Oczywiście nikt nie wie jaka ona będzie. Żaden ze znanych nam do tej pory kryzysów nie spowolnił całego świata.

Marketerzy rozważają trzy scenariusze: rozwój pandemii, zatrzymanie lub powolny spadek liczby zachorowań, czyli wiemy, że nic nie wiemy. Pewne jest jednak to, że jakaś przyszłość jest przed nami. I warto, aby i Twój biznes był w tej przyszłości.

Najbliższy czas, to niepewność. Ewoluuje się wszystko. Decyzje zakupowe, budżety, potrzeby konsumentów. To co znaliśmy do tej pory przestaje mieć większe znaczenie. Jednak wierzę, że jak w każdym kryzysie, ci, którzy go przetrwają, wyjdą silniejsi. I jak mówi Warren Buffett „Gdy fala opadnie, wtedy dopiero okaże się kto pływał nago”. Pozostaje nam więc dostosować się do obecnych warunków, zakasać rękawy i działać! 

Jak w każdej sytuacji kryzysowej, nie ma jednego pewnego schematu działania. Nikt nie powie Ci jak będzie i co robić. Istotne jednak, aby robić.

Poniżej moje obserwacje i kilka aspektów, które brałabym pod uwagę planując komunikację biznesu w tych nowych i nieznanych realiach. Chętnie też poznam Wasze zdanie na ten temat.

Weryfikacja zasobów

Wróć do strategii Twojej firmy. Jaki był jej cel, planowane kolejne kroki. Być może będzie trzeba podjąć decyzję o redukcji kosztów, późniejszym wdrożeniu planowanych wcześniej ścieżek rozwoju, ale pamiętaj gdzie planowałeś dotrzeć i idź tam. 

Bądź. Bądź dostępny i widoczny. Nie rezygnuj z komunikacji i marketingu. Dostosuj zasoby i docieraj do klientów. Ci, którzy nie wykorzystają szansy na dostosowanie komunikacji i biznesu do bieżących, intensywnie zmieniających się potrzeb być może znikną. Co jesteś w stanie zrealizować sam, a do czego potrzebujesz wsparcia? Masz to wsparcie? Gdzie go szukać?

Dywersyfikacja usług 

Dywersyfikacja usług to również element warty uwzględnienia. Przykładem są współprace restauracji i sklepów typu Biedronka z Uber Eats, Wolt czy Glovo. Wg Agencji Badawczej Inquiry, to między innymi Biedronka zanotowały najniższe straty w czasie epidemii.

Firmy posiadające jeden produkt mogą z powodzeniem inwestować w branding (przydatny w budowie lojalności klientów), rozwój nowych produktów, komunikowanie nowości produktowych i ich ulepszeń, jak i nowe usługi (zwłaszcza te w online). Te biznesy, które oparte są o usługi powinny przyjrzeć się możliwościom zwiększenia efektywności działań, które prowadzą. Przede wszystkim tych związanych z doświadczeniem klienta (obsługa klienta), usprawnieniem procesów czy sposobów dotarcia.

Dostosowanie do sytuacji 

Obecność w świecie online to nie tylko zróżnicowanie na poziomie inwestycji w reklamę, ale także inwestycja w nowe kanały dotarcia. To jednocześnie zmiana myślenia strategicznego właścicieli biznesów. Klienci chcąc czy nie, musieli zmienić zachowania konsumenckie i zmienić sposób życia, a także przekonać się do świata online. Zarówno w pracy, kontaktach, rozwoju, jak i zakupach. Wielu z nich już przy tym zostanie. Czy Twój biznes jest na to gotowy? Nie ma innego wyjścia jak rozwój narzędzi i procesów, dzięki którym marki będą bliżej swoich klientów. Strona internetowa, kanały social media, sklep internetowy, czy współprace z innymi markami to tylko część tego, co możesz rozbudować, aby dotrzeć do klientów, a przy okazji zdobyć nowych. 

Potrzeby klienta 

Wszyscy potrzebujemy stabilizacji. Poczucia, że świat jest takim, jakim go znamy. Dawaj klientom poczucie, że wciąż jesteś tu dla nich. Jak możesz dostosować ofertę, aby ułatwić klientowi podjęcie decyzji? Spotkania online? Wysyłka próbek? Ciekawa aplikacja? Technologia daje teraz ogromne możliwości. 

Pokaż kim jesteś, dlaczego zasługujesz na zaufanie. Tu odwołuję się choćby do „społecznego dowodu słuszności” o którym pisałam na Instagramie, czyli uwiarygodnieniu wyboru poprzez decyzje dotychczasowych klientów. Twoi klienci nadal chcą wiedzieć, dlaczego to u Ciebie powinni zostawić pieniądze. Czym różnisz się od innych, jak Twoja oferta odpowiada na ich indywidualne potrzeby. 

Jakie potrzeby ma Twój klient już wiesz. Masz przecież stworzoną personę. A jeśli umknęło Ci po drodze określenie idealnego klienta, zrób to jak najszybciej. Zapisując się na mój newsletter (popup otworzył Ci się po wejściu na stronę) otrzymasz mini przewodnik po pierwszych krokach w komunikacji biznesu.

Patrząc choćby na branżę wnętrzarską, inaczej zdefiniowane będą grupy docelowe architektów czy projektantów wnętrz. Inaczej internetowych sklepów online, a inaczej tych stacjonarnych. Także producenci z tej branży będą mieli inną grupę docelową niż podane wcześniej biznesy. A to co wiedziałeś o swojej personie do tej pory właśnie ewoluuje. Wróć do tej lekcji i uzupełnij o to, co wiesz o niej w kryzysie. 

Analiza

Nie zapomnij o analizie i wyciąganiu wniosków z własnych działań, ale również zwyczajów zakupowych Twoich klientów i działań konkurencji. 

A co będzie dalej? Nie ma jednej słusznej drogi. Ale trudno oczekiwać efektów stojąc i przyglądając się temu co dookoła. Dlatego nie czekaj, działaj!

Jeśli masz dodatkowe pytania, lub wątpliwości, skontaktuj się ze mną 🙂

    Korzystając z formularza zgadzasz się na przechowywanie i przetwarzanie twoich danych przez tę witrynę zgodnie z Polityką prywatności.

    Leave a Comment

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.