Czy wygląd ma znaczenie?
Budując swoją firmę, układasz poszczególne elementy w spójną całość, która pozwoli klientom na unikalne doświadczenie na konkurencyjnym rynku. Tworzysz stronę internetową, drukujesz wizytówki, zakładasz konta w social mediach…
Już na początku niezwykle istotne jest stworzenie spójnej identyfikacji wizualnej. Bez względu na to jak świetny jest Twój biznes i jego przekaz, obraz jest najskuteczniejszym elementem przyciągającym uwagę.
Efekt aureoli
Często nie zdajemy sobie z tego sprawy, ale już po pierwszym spojrzeniu oceniamy innych, a tym samym także docierające do nas komunikaty. Nie raz przecież słyszymy, że „nie dostajemy drugiej szansy na zrobienie dobrego pierwszego wrażenia” i tak jest w rzeczywistości.
Kiedyś, gdy człowiek musiał przeżyć w ciężkich warunkach, wyrobiliśmy sobie system „wczesnego ostrzegania”. Szybka ocena ratowała nas przed niebezpieczeństwem, pozwalała podjąć ekspresową decyzję. O życiu decydowały ułamki sekund. Nie było czasu na zastanowienie. Dziś ta umiejętność chroni nas przed zalewem informacji.
Szacuje się, że dzięki wzrokowi, pozyskujemy 80-90% informacji z otoczenia.
Donald Norman, w książce „Emotional design” opisuje badanie w którym grupa osób została poproszona o przetestowanie dwóch identycznie działających bankomatów. Różnica była tylko taka, że jeden z nich był nowy, a drugi odrapany i brudny. Ten pierwszy okazał się w oczach badanych użytkowników łatwiejszy w użyciu, sprawniejszy i godny zaufania. Co więcej, szybciej wypłacał pieniądze i miał łatwiejszy w obsłudze interfejs. Przypominam, że to był ten sam bankomat. Pozytywny odbiór wizualny, przekładał się tutaj na ocenę wszystkich innych aspektów. Jest to tak zwany „efekt aureoli” – przeniesienie pozytywnych cech na podstawie pierwszego wrażenia.
Kiedy udaje nam się zdobyć uwagę klienta, w pierwszych sekundach zatrzymuje on wzrok na naszym komunikacie i decyduje czy warto poświęcić nam czas, czy jednak iść dalej. Oczywiście, jeśli za spójnym wyglądem nie idzie nic więcej, rozczarowanie odbiorcy będzie pewnie jeszcze większe. Dlatego też warto zadbać o merytorykę i formę jej przekazania.
Po co?
Spójna identyfikacja daje nam, biznesom, ogromną szansę:
- Dotarcie do grupy docelowej – znając już naszą grupę docelową, jesteśmy w stanie elementami wizualnymi naszej firmy czy marki dotrzeć do tych właśnie odbiorców, na których najbardziej nam zależy
- Rozpoznawalność – Prawda, że wystarczy, że zobaczysz dwa żółte łuki i już wiesz, że to McDonalds?
- Zaufanie – w przypadku spójnej identyfikacji, klienci mają poczucie dopracowanej i pewnej firmy
- Skuteczniejsze zapamiętywanie marki – jak to mówili w Rejsie „mnie się podobają melodie, które już wcześniej słyszałem.[…] Jakże może mi się podobać piosenka, którą pierwszy raz słyszę”.
- Przyspiesza działania – tworząc kolejne elementy komunikacji wizualnej, mamy już podstawę, na której możemy się oprzeć. Nie musimy odkrywać koła na nowo.
Przypomnij sobie uznane w Twojej branży marki. Czy mają spójną kolorystykę, fonty, układ grafik? Na pewno tak! A co z tymi, którzy stworzyli logo swojej firmy i na tym poprzestali? Giną wśród innych im podobnych.
Skala
Oczywiście ilość nośników identyfikacji zależy od skali firmy. Tym samym przekłada się na rozpoznawalność. Ale first things first, prawda? Dla nas najważniejsze jest, abyśmy byli rozpoznawalni na tle konkurencji. Możesz zacząć od wybrania kolorów. Mają one niezwykła zdolność oddziaływania na klienta. Nie bez powodu jednym z moich kolorów jest róż 😉
Kiedy miałam przyjemność prowadzić projekt zmiany identyfikacji korporacyjnej Grupy Żywiec S.A., zmienialiśmy nie tylko logo, kolorystykę, stronę www, wizytówki i layout prezentacji. Wdrożyliśmy pełny system oznakowania biur, oddziałów sprzedaży czy poszczególnych browarów, aż na skrzynkach na piwo kończąc. To była niezwykła przygoda realizowana we współpracy z agencją Dragon Rouge i wieloma innymi partnerami, nagrodzona w międzynarodowym konkursie Transform Awards 2012 za najlepszy rebranding regionu bałtyckiego.
Im mniejszy biznes, tym mniej nośników, ale spójność w każdym przypadku jest równie istotna i daje zbliżone efekty w oczach odbiorcy.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej lub masz pytania, na które nie znalazłeś odpowiedzi powyżej, daj znać w komentarzu lub skontaktuj się ze mną. Chętnie poszerzę ten temat.